Korting op belastingen

Donaties aan goede doelen kunnen niet alleen een verschil maken in de levens van mensen of dieren die hulp nodig hebben, maar kunnen ook fiscaal voordelig zijn. In Nederland kunnen donateurs hun bijdragen aan erkende ANBI-stichtingen (Algemeen Nut Beogende Instellingen) aftrekken van hun belastbare inkomen. Hierdoor wordt er minder belasting betaald en wordt er een deel van de gift vergoed. Lees hier hoe het werkt.

Wat is een ANBI-stichting?

ANBI-stichtingen zijn non-profitorganisaties die werken aan het algemeen nut en erkend zijn door de Nederlandse overheid. Deze organisaties kunnen verschillende doelen hebben, zoals armoedebestrijding, milieubescherming, gezondheid, onderwijs en kunst en cultuur. ANBI-status wordt verleend aan stichtingen als deze transparant zijn over haar inkomsten en uitgaven. Stichting Altas voldoet aan al deze eisen en gebruikt haar vermogen om de klimaatproblematiek aan de kaak te stellen.

Hoe werkt de belastingteruggave voor donaties aan ANBI-stichtingen?

Donaties aan ANBI-stichtingen kunnen als gift worden beschouwd en komen in aanmerking voor belastingteruggave. In Nederland geldt een drempelbedrag van 1% van het inkomen en een maximum van 10%. Stel het inkomen is €25.000, dan kan er een bedrag van minimaal €250 en maximaal €2.500 worden afgetrokken van het belastbaar inkomen. Dit is geen minimumbedrag per donatie. Je mag alle giften die er in een jaar zijn gedaan aan de verschillende ANBI-stichtingen bij elkaar optellen.

Hoe kun je een donatie aan een ANBI-stichting doen en de belastingteruggave claimen?

Om een donatie te doen aan een ANBI-stichting en de belastingteruggave te claimen, moet je de volgende stappen ondernemen:

1. Zoek een erkende ANBI-stichting: Voordat je een donatie doet, is het belangrijk om te controleren of de stichting erkend is als ANBI. Je kunt de lijst met ANBI-stichtingen vinden op de website van de Belastingdienst.
  2. Doe een donatie: Je kunt een donatie doen door geld over te maken naar de rekening van de ANBI-stichting. Het is belangrijk om een bewijs van de donatie te bewaren, zoals een bankafschrift of een betalingsbewijs van de stichting.
  3. Doe belastingaangifte: Als je aangifte doet bij de Belastingdienst, moet je de donatie vermelden bij het onderdeel giften. Hier kan de stichting worden geselecteerd en de hoogte van de donatie worden opgegeven.

Een nobele regeling van de Belastingdienst, hier wordt toch geen misbruik van gemaakt?

Tot oktober 2022 zat er geen limiet aan het belastbaar inkomen en dus ook geen grens aan de hoogte van de aftrekpost. Sommige vermogenden kozen ervoor om een eigen ANBI-stichting op te richten en hier aan te doneren. De NOS meldde in augustus 2022 op basis van het rapport ’10 opmerkelijke belastingconstructies’ het volgende:

“Bij grote periodieke giften gaat de donatie in veel gevallen naar een zelf opgerichte anbi, blijkt uit het rapport. Van alle miljonairs die regelmatig donaties doen, deed 66 procent dat in 2017 aan een eigen anbi. Van miljonairs met een vermogen met meer dan 25 miljoen euro gold dat zelfs voor 94 procent.

Dat veel van dit soort grote donateurs hiermee voorkomen dat ze belasting moeten betalen, blijkt ook uit het rapport. Van de 100 mensen die de hoogste giften aftrokken in hun belastingaangifte, lukte het in 2019 88 om hun belasting over inkomsten uit werk daarmee naar nul te krijgen. Sommigen lukte het zelfs om de hele inkomstenbelasting teniet te doen.”

Het kabinet heeft op 4 oktober besloten deze regeling te begrenzen. Nu kun je nog maximaal €250.000 per jaar aftrekken als gift. Wat een domper voor de mensen die meer dan 25 miljoen per jaar binnen harken. Gelukkig kunnen alle andere miljonairs nog ruim profiteren van deze regeling.

Doneren is leuk,
aftrekken voelt fijn
voor een pakje boter zonder deuk
moet je bij het kabinet zijn